Hoeren en andere rare nachtwezens - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Aafke Idink - WaarBenJij.nu Hoeren en andere rare nachtwezens - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Aafke Idink - WaarBenJij.nu

Hoeren en andere rare nachtwezens

Door: Aafke Idink

Blijf op de hoogte en volg Aafke

08 December 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Blog nummer 15 al, en wederom een week met bizarre dingen. Ik had deze week Night Audit en ik was bang dat de nachtdiensten misschien saai zouden worden. Niet dus. Prostitutie, vieze dronken mannetjes, bergen die in de fik staan, het kwam allemaal voorbij in deze week.

Maandag was het overdag bijzonder saai. De Wi-Fi deed het pas in de avond weer en om alvast in het nachtritme te komen heb ik een gat in de dag geslapen. Die avond hebben Lennart en ik na het eten de binnenkant van de auto gepoetst, want Dinsdag moesten we hem omruilen voor een kleiner model. Toen was het al vrij snel tijd om aan mijn eerste nachtdienst te beginnen. De dienst begon ietwat slaperig, maar ik had gelukkig Redbull en de Manager had koffie. Tijdens je nachtdienst begin je allereerst met het op orde maken van de financiën. Alles wat die dag aan financiën binnen was gekomen moet genoteerd worden en moet afgesloten worden. Vervolgens ga je alle rapporten met overzichten van allerlei zaken maken voor de mensen die overdag werken. ‘End of day’ noemen ze dit. Het is te ingewikkelend om alles uit te leggen wat je moet maken, en ik snap ook nog niet alle rapporten, dus dat bespaar ik jullie. Verder komen er tussendoor gewoon mensen aan de receptie die jij moet helpen. Zo kwam er vandaag een mannetje naar beneden, rond een uurtje of 4, om te zeggen dat de persoon met wie hij sliep toch echt te hard snurkte en dat hij een eigen kamer wilde. Dit konden we helaas niet doen, omdat niemand garant stond voor de betaling. Het werd mij toen meteen duidelijk dat ik zou moeten gaan oefenen op mijn pokerface. Aan het eind van de dienst moest ik nog bijna een uur langer blijven, omdat de gehele Front Office shift te laat was. Zoiets zou in Nederland echt nooit gebeuren..

Toen ik dinsdagochtend thuis kwam heb ik maar een paar uurtjes geslapen, want rond de middag moest ik de auto gaan ruilen. Dit bleek een enorme tijdsverspilling want de auto was om de een of andere reden niet aangekomen.. Dit nadat ik al gefrustreerd was over het feit dat die mensen weigerden telefonisch contact te hebben, ondanks het feit dat ze 2 nummers hadden en ik had aangegeven dat ik geen internet had. Ik ben toen de maandag nog voor hun in een internetcafé gaan zitten om ze te mailen. Maargoed, eenmaal terug thuis ben ik weer in bed gekropen en rond etenstijd kwam ik er weer uit. Toen ik vanaf ons balkon naar buiten keek zag ik daar ineens Lion’s Head in de fik staan. Dat is een best grote berg naast de tafelberg. Op zich was de brand best snel geblust en voor zover ik weet zijn er geen zware gewonden gevallen. Die avond had ik wederom een dipje aan het begin van mijn dienst, maar niets wat Redbull niet op kon lossen. Deze dienst begon spectaculair met een man die zat te schreeuwen en bijna een bewaker te lijf ging, omdat hij zijn telefoon van hem terug wilde. Wat bleek nou, de bewaker had een hoertje voor hem geregeld, maar hij betaalde haar te weinig, dus toen hij even naar de wc was is zij zijn kamer uitgegaan met zijn geld en zijn dure telefoon. Het werd allemaal nog 3x zo ingewikkeld toen hij vertelde dat hij niet wist of hij aangifte moest doen, omdat hij blijkbaar als eens eerder zijn telefoon was kwijtgeraakt in Kaapstad (ook doordat een hoertje die gestolen had) en daarnaast wilde hij niet dat zijn vrouw de waarheid wist, maar hij wilde eigenlijk wel dat de bewaker gestraft werd. Hij heeft zo’n 4 uur lang zijn verhaal gedaan, keer op keer, en elke keer dat we iets probeerden te zeggen moesten we hem zijn statement laten afmaken. Op den duur zaten we maar een beetje te knikken wanneer we dachten dat daar het moment voor was, en verder probeerden we ons werk te doen en de rapporten te maken. Uiteindelijk is hij gaan slapen en hij zou morgenochtend terugkomen om te vertellen wat hij wilde gaan doen. Deze keer was de Front Office shift wel grotendeels op tijd, dus ik kon mooi op tijd naar huis om in mijn bedje te kruipen.

Woensdag heb ik tot best wel laat geslapen. Rond een uurtje of 4 kwam ik mijn bed uit en ik had eigenlijk nergens energie voor.. Ik heb nog een beetje geprobeerd mijn laptop te laten fixen door Stefan, maar ik heb het opgegeven. Sinds een weekje of twee gaat hij nu regelmatig naar een of ander 'blue screen of death'. Dit klinkt natuurlijk al verschrikkelijk, maar hij valt ook regelmatig zomaar uit of stopt met reageren, ik heb dus die dag besloten om maar gewoon een nieuwe Windows Versie te gaan kopen, want het is hoogstwaarschijnlijk een software probleem. Het zal even slikken worden, maarja dan ben ik wel van het gezeik af. Die avond voelde ik me aan het begin van de dienst al een stuk wakkerder dan de voorgaande dagen. Ik wist inmiddels ook al redelijk veel van de dingen die gedaan moesten worden en dat was maar goed ook, want de Night Receptionist heeft de halve dienst liggen slapen. Af en toe sloeg ik hem wakker met zo'n superlange liniaal als ik wat nodig had (tsjah hij zat ver weg) en als er een gast aan de balie kwam sloeg ik hem ook wakker terwijl ik naar de gast toe liep, omdat ik nog helemaal niks van de Front Office procedures weet. Al met al heb ik een prima dienst gedraaid en ik had bijna alles goed gedaan, waar ik zelf nog best verbaasd over was, omdat je een heleboel verschillende dingen moet weten. Toen de dienst erop zat ben ik snel naar huis gegaan en ben toen meteen als een blok in slaap gevallen.

Toen ik rond een uurtje of 12 wakker werd (veel te vroeg) ben ik snel opgestaan en op zoek gegaan naar een IT winkel. Jill ging mee want we zouden daarna ergens gaan lunchen. Dit bleek een stuk moeilijker te zijn dan het leek. Ten eerste klopte het adres op Google Maps niet, en toen we het aan mensen gingen vragen stuurden ze ons wel dezelfde kant op, maar ze konden totaal niet uitleggen waar we precíes moesten zijn. Na een dik een uur rondlopen (het was maar een kwartiertje lopen) hadden we het gevonden en eenmaal daar vertelden ze me dat ik naar een ander bedrijf moest gaan, omdat zij alleen mensen helpen die hun spullen daar hebben gekocht. Succesvolle onderneming dus.. Daarna hebben Jill en ik lekker geluncht in een klein broodjestentje. Toen we daar zaten werd ik gebeld door Rentacheapie (ons autoverhuurbedrijf) of het toch wel goed met ons ging, want ze hadden een melding gekregen dat onze accu geen signaal meer gaf. Ik ging er toen eigenlijk meteen vanuit dat ik de lichten die ochtend aan had laten staan, en inderdaad, toen we het gingen controleren stonden de lichten nog aan en de auto startte niet meer. Ik heb toen Rentacheapie teruggebeld en zij hadden binnen een uur een monteurtje langs gestuurd om onze auto te komen maken. Dat is nog eens service!
Die avond hadden we lekker pizza gegeten en Jill en Lennart hadden van de week een aantal kerstspullen gekocht, dus ook ons huis heeft nu een kerstsfeertje. Rond 11 uur 's avonds was ik weer braaf in het hotel om aan mijn een na laatste nachtdienst te beginnen. De dienst begon eigenlijk heel rustig en was ook vrij saai. Er waren weinig mensen meer aan de balie gekomen en we hadden rond half 3 dan ook bijna al onze rapporten af. Ik heb vanaf toen vooral op Facebook gezeten, muziek geluisterd en wel nog een aantal wake up calls gedaan 'Good morning sir/mam, this is your wake up call'. Sommige mensen zeggen dan heel vriendelijk bedankt, en anderen hangen al op voordat je één woord uit je mond gekregen hebt. Waarom moet ik je dan bellen vraag ik me af.. Uiteindelijk ging de dienst gelukkig nog best snel, maar toen ik eenmaal thuis was, was ik wel echt helemaal kapot en ben meteen als een blok in slaap gevallen.

De donderdag heb ik maar een paar hele korte uurtjes geslapen en toen moest ik weer terug naar Rentacheapie om de auto om te gaan ruilen. We hadden eerst een upgrade, een Huyndai i10, en we zijn nu over gegaan op een Hyundai Atos. Ik vond de i10 niet perse een hele luxe auto, maar vergeleken met de Atos is hij dat wel. Waar we de i10 Maya (de bij) hadden genoemd, is dit meer een Barry de Bromvlieg. Je kunt duidelijk merken dat deze auto al veel geleden heeft met al die enorme bergen hier. Het interieur is ook een stuk ouderwetser, maar ach, de wagen rijdt en zolang ik/we de lichten niet weer aan laten staan moeten we hier vast wel mee rondkomen tot eind Januari.
Toen ik weer thuis was heb ik eerst een aantal computerwinkels gezocht, tot ik uiteindelijk uitkwam bij een service winkeltje, waar ik toen meteen mijn laptop had achter gelaten voor een assessment. Dan weet ik in ieder geval zeker of het probleem bij de software ligt of niet. Zou toch jammer zijn als ik voor niks veel geld ga uitgeven aan de laptop.. Toen ik daar weer van terug was, was ik doodop en ben ik gaan slapen tot etenstijd. Daarna ben ik wederom in slaap gevallen, tot het tijd was om naar mijn werk te gaan. Het was wederom een rustige dienst. Ik had wel al een aantal dingen aan de Front Desk gedaan nu, want daar was het nog eventjes druk, maar verder hadden we de rapporten verdeeld, dus we waren heel snel klaar end daar was ik eigenlijk wel blij mee, want ik was echt te moe om fatsoenlijk te functioneren. In de ochtend ben ik wederom meteen bij thuiskomst gaan liggen, om voor het eerst een keer heel lang aan een stuk te gaan slapen.

Vrijdag heb ik de i10 dan eindelijk omgeruild voor een Atos, en waar we de i10 Maya de bij noemden is dit meer een Barry de bromvlieg.. Maargoed het is best een prima autootje en we komen ermee rond. Verder heb ik die vrijdag nog mijn laptop ingeleverd bij een service winkel, want mijn laptop is helemaal kapot, hoogstwaarschijnijk software. Daarna heb ik geslapen tot mijn dienst weer begon. Die avond was het wederom heel rustig, op een ding na: een bewaker vroeg mij hoeveel mensen er op een bepaalde kamer te horen zitten, ik antwoorde hierop 1 persoon en toen zei de bewaker: hmm, dan denk ik dat deze man een minimaal een hoer op de kamer heeft.. We hebben er verder niets mee gedaan en hoopten op het beste. Afgezien van een onwijs dikke kakkerlak die de bewaker naar buiten had geschopt, was er niemand meer langs gekomen. Ik kon wederom op tijd naar huis om lang te slapen.

Zaterdag heb ik letterlijk de heeeeeeeeele dag geslapen. Ik ben alleen een half uurtje uit mijn bed gekomen omdat ze zeiden dat mijn laptop was gemaakt, maar dat bleek helaas niet zo, dus ik heb hem weer achter gelaten. Verder is er voor de zaterdag niets te melden.

Zondag heb ik lekker uitgeslapen en daarna ben ik naar het strand gegaan. Ik ging op tijd terug naar huis, want de stroom zou er om 18u weer uit liggen en we wilden voor die tijd koken. We hadden dat weekend Load Shedding stage 3, want inhoudt dat 3x per dag de stroom eruit gaat voor 2,5 uur.. Dolle pret dus… Die avond heb ik cadeautjes ingepakt voor de Secret Santa die ik morgen met de Back Office ga vieren en verder ben ik op tijd gaan slapen. Komende week begin ik bij de Front Office, dus we zullen zien wat voor uitdagingen dat brengt.. Tot dan!

  • 08 December 2014 - 23:28

    Cecile Idink:

    Lekker hè, zo'n nachtdienstje. En dan nog weer terug schakelen ! Is je laptop nu wel gemaakt ? Ik zit tegenwoordig zonder bril of met heel lange armen te lezen. Maar..... nieuwe bril komt er aan ! Veel plezier bij de Front Office. xx mama

  • 09 December 2014 - 12:35

    Anjer:

    hoi Aafke, ik zie in de reacties dat je een stalker hebt, weer iets nieuws! De nachtdienst zit er op, nu weer wennen aan de dagdienst, zal ook wel even duren voor je het ritme weer te pakken hebt.
    Laat een volgende keer maar even weten hoe Secret Santa geweest is en wat er nu zo secret aan is geweest. Lekker leren deze week, vliegt de tijd weer voorbij (zij de boer en gooide zijn vrouw de wekker achterna).
    Groeten aan de familie, dikke kus. Anjer.

  • 10 December 2014 - 11:53

    Anjer:

    van harte proficiat met de verjaardag van jouw allerliefste moeder Aafke, ook bij haar heeft het leesbrillenvirus toegeslagen begrijp ik, ze krijgt een fijne nieuwe leesbril als cadeau, kan ze alle berichten vanuit het warme zuiden met een verbluffend gemak mee lezen dus schrijf voort!
    Anjer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aafke

Voor mijn stage vanuit de hotelschool in Maastricht doe ik een operationele stage bij het Victoria Junction Hotel in Kaapstad. In deze blog kun je mijn avonturen volgen.

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1686
Totaal aantal bezoekers 13678

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 02 Februari 2015

Stage in Kaapstad

Landen bezocht: