Kakkerlakken, klaagberen en lovebirds - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Aafke Idink - WaarBenJij.nu Kakkerlakken, klaagberen en lovebirds - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Aafke Idink - WaarBenJij.nu

Kakkerlakken, klaagberen en lovebirds

Door: Aafke Idink

Blijf op de hoogte en volg Aafke

22 December 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Weer een week voorbij en wat ging deze voor de verandering snel! Ik werkte de hele week late diensten en die zaten vol met pedofiele mannetjes en vrouwtjes, andere lastige gasten en grappige momenten. Verder was ik weer naar de film gegaan, want het laatste deel van The Hobbit draaide!

Maandag hadden Jill en ik van kamer geruild en ik sliep nu met Lennart op de kamer. Vond die kamer voor mezelf heerlijk, maar deze wissel betekent ook dat het einde van de stage begint te naderen, en dat vind ik stiekem toch wel fijn!
Rond een uurtje of 2 was ik op mijn werk en ik was, niet heel verassend, de eerste. Ik moest samenwerken met Enricco, een jongen die er ook nog niet super lang werkt, maar wel heel goed alles kon uitleggen. De duty manager van die avond was die slaapkop waar ik mee moest werken tijdens Night Audit.. Beiden vinden het moeilijk om op tijd te komen, dus ik heb nog lang gewacht in het kantoor, tot we de hand over konden doen (belangrijke info overdragen naar de volgende shift). Het was die avond rustig (15 arrivals) en ik had dus rustig de tijd om alles door te nemen met Enricco. Tijdens een late shift doe je de arrivals en departures voor de volgende dag, de pit check (controleren of alle papierwerk aanwezig is) en de alles voor de arriverende groepen voorbereiden, naast je gewone check ins en check outs. Er gebeurde die avond bijzonder weinig, en de duty manager zag er dan ook geen probleem in om weer de halve dienst te slapen. Persoonlijk vind ik het irritant worden.

Dinsdag sliep ik weer uit en ik was wederom weer braaf de eerste op het werk. De andere twee mannen waren maar een half uur te laat. Maandag was een rustige avond, maar dit sloeg werkelijk alles. We zouden die avond nog maar 3 arrivals hebben. Gelukkig wist een vies oud vrouwtje leven in de brouwerij te brengen. Ze was die middag gearriveerd met haar man en had meteen haar zinnen gezet op Enricco. Zijzelf was ‘ the second wife’ van haar man, en omdat hij zelf naar zijn eerste vrouw ging, vond ze dat zij ook wel mocht snoepen. Ze belden dan ook (niet gelogen) om het half uur op, om te vragen of Enricco haar kon begeleiden naar de bar, het zwembad, etc. Ook moest hij haar elk wissewasje uitleggen. Allemaal smoesjes natuurlijk. Het duurde dan ook niet lang voor ik moest melden dat Enricco ‘ helaas, helaas’ niet aanwezig was, wantja, hijzelf is 21 en die vrouw zag er toch zeker uit als 50.. Verder gebeurde er vrij weinig, maar er waren wat kleine dingetjes waar we de duty manager voor nodig hadden en guess what: hij was er nooit op de momenten dat je hem nodig had en was dan ook echt nergens te vinden. Ondanks dat hadden Enricco en ik de avond tot een prima einde gebracht.

Woensdag genoot ik wederom lekker lang van mijn bedje en ik was uiteraard weer de eerste op het werk. Die avond hadden we 17 arrivals. Beter dan dinsdag dus. De hongerige ‘ second wife’ was er nog steeds en toen ze had gezien dat Enricco er weer was ging het aantal telefoontjes van haar opvallend snel omhoog. Helaas was Enricco weer onwijs druk die avond, dusja, geen tijd om oude vrouwtjes te assisteren. Om de avond nog een draai te geven, VLOOG er een dikke kakkerlak naar binnen. Ik wist niet dat die beesten konden vliegen. Gelukkig was de duty manager er op dat moment wel en kon hij dat beest samen met twee bewakers gaan vangen. Dit was dus nog niet heel makkelijk, omdat die beesten lopend al heel snel zijn, laat staan dat ze ook nog kunnen vliegen. Toen deze eenmaal dood was, wilde er nog eentje naar binnen wandelen via de voordeur, maar deze werd direct letterlijk naar buiten geschopt door een bewaker. Wat zou ik toch moeten zonder al die stoere mannen..

Donderdag was ik wat eerder uit mijn bed gekomen om nog een beetje aan school te werken. Hoewel ik al wat later was vertrokken dan normaal, was ik nog steeds ruimschoots de eerste en de FO Manager had er dan schoon genoeg van en gaf beide mannen een enorm lange preek met de deur van het kantoor dicht. Het was die avond net zo rustig als de andere avonden met 12 arrivals. Het vieze oude vrouwtje was weg, maar nu hadden Enricco en ik beide een vies oud mannetje aan de haak geslagen. De ene was een kogelronde man, die nog net die over de balie kwijlde bij de aanblik van Enricco en mijn fan was de tourguide van een bedrijf die regelmatig groepen aanlevert. Hij is die avond wel 20 keer naar me toegekomen voor allerlei kleine dingetjes en noemde me ook 20 varianten van ‘georgeous’, elke keer een ander koosnaampje. Ik werd er lichtelijk ontoepasselijk van, maarja, altijd blijven lachen naar de gasten!

Vrijdag was ik zowaar de laatste die op het werk kwam (maar nog steeds ruim op tijd), dus de preek had duidelijk indruk gemaakt. Die dag zou het drukker zijn (45 arrivals + zo’n tourgroep en Edelweiss (een aircrew die heel vaak in het hotel verblijft)). Dit was dan ook meteen te merken. We hadden elke avond tijd zat gehad voor lastige gasten, maar ze kozen allemaal deze vrijdag om moeilijk te gaan doen. Een enkele klacht was terecht, maar de meeste waren zeurende Prokard members (een soort clubkaart van Protea Hotels) die zichzelf zo belangrijk vonden dat ze allerlei upgrades en privileges moesten en zouden krijgen. Om gek van te worden! Voor al deze dingen moest je overleggen met de duty manager, maar hij was wederom zelden op de juiste plaats te bekennen. Ik snap echt niet dat iemand met zo’n functie zo onverantwoordelijk kan zijn, maarja, hij wilde de baan ook eigenlijk helemaal niet, maar hij moest het gat gaan opvullen, omdat ze een night receptionist beter kunnen missen. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan.. Om de avond nog leuker te maken arriveerde de aircrew precies om 11u (einde van de shift), dus moesten we eerst dat nog afhandelen en toen kwamen er opeens nog een vader, moeder en twee kids (van een jaar of 10) die een bezichtiging van de kamers wilden. Ik vond dit vrij apart en had er ook helemaal geen zin in, maarja, zat niks anders op. toen ik thuis was was ik dan ook doodmoe en ben ik als een blok in slaap gevallen.

Zaterdag had ik bijna helemaal niks gedaan. Ik had uitgeslapen, geskypt met Steef en thuis en aan school gewerkt. Verder had ik goed nieuws gekregen! Ik heb een kamer geregeld voor in Maastricht! Ik was hier maar vroeg mee begonnen, want ik voorzag moeilijkheden gezien het feit dat ik aan de andere kant van de wereld zit, maar uiteindelijk had ik deze kamer binnen een week of 2 geregeld. Lekker dicht bij school en lekker ruim! Die avond ging ik naar The Hobbit deel 3. Superleuke film, alleen het publiek was wat minder.. Er was een man die bijna niet stopte met lachen, geen idee naar welke film hij zat te kijken, en twee stoelen verder naast mij zat een jongetje die op elke handeling van de personages keihard commentaar moest geven. Zijn vader, die tussen ons inzat, bleef maar sussen, maar het was tevergeefs. Op de wandeling terug hebben we nog genoten van een kerstoptreden met hele foute pakjes en zijn we nog een of ander space licht tunnetje tegen gekomen, die totaal misplaatst was en geen duidelijke functie had. Kaapstad blijft me soms verbazen in hoe ondoordacht sommige dingen hier zijn.

Zondag had ik zo mogelijk nog minder gedaan dan zaterdag. Ik heb werkelijk alleen maar aan school gewerkt en die details zal ik jullie besparen. Afgelopen vrijdag was er trouwens een onwijs dure champagne gestolen uit het FO kantoor en ook de snacks die in de kast stonden waren langzaam maar zeker verdwenen. Ik wist van beide niks, maar de FO manager zei dat als die fles maandag niet terug is, hij de hele afdeling aan de leugendetector hangt. Stiekem hoop ik dus dat de schuldige de fles niet terug heeft gebracht, want ik ben wel heel benieuwd naar zo’n test, maar zou het ook wel spannend vinden haha! Het zou maar net mislopen..

Komende week hoop ik weer leuke dingen mee te maken, die ik volgende week weer met jullie zal delen. Voor nu wens ik iedereen alvast hele fijne Kerstdagen!

  • 22 December 2014 - 20:47

    Annet:

    Ik wens jou een fijn Kerstfeest toe.

  • 23 December 2014 - 00:30

    Cecile:

    Is het niet onpasselijk ? Geeft wel een goed gevoel zeker al die fans ! Voor jou ook heel fijne feestdagen. Ik heb een kaartje gestuurd. Ik hoop dat hij er is voor je terug gaat.. xx mama

  • 23 December 2014 - 11:05

    Anjer:

    Dag Aafke,

    het begint bijna saai te worden, al het gekrakeel, gedonder en al die ''wonderlijke'' mensen. Zal een reuze schok zijn wanneer je weer in Nederland bent (alhoewel het er hier ook wel wat ruig en niet altijd even vredig aan toe gaat). Nog even volhouden en je mag weer genieten van de mooie uitzichten, de harde wind (al dagen lang) en van alle mensen die je hier dierbaar zijn. We hopen je dan snel in levende lijve in de Achterhoek te zien, praten we even lekker bij en kijken afgunstig naar dat bruine velletje.
    Fijne Kerst Aafke, tot de volgende keer maar weer.
    Kus van Anjer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aafke

Voor mijn stage vanuit de hotelschool in Maastricht doe ik een operationele stage bij het Victoria Junction Hotel in Kaapstad. In deze blog kun je mijn avonturen volgen.

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 13679

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 02 Februari 2015

Stage in Kaapstad

Landen bezocht: