Jaws en de Lion King in very real life! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Aafke Idink - WaarBenJij.nu Jaws en de Lion King in very real life! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Aafke Idink - WaarBenJij.nu

Jaws en de Lion King in very real life!

Door: Aafke Idink

Blijf op de hoogte en volg Aafke

28 September 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Week 4: een week met onwijs spannende en ook heel wat minder spannende zaken: van een rustige kantoorbaan bij de Reservations-afdeling, lunchen met daklozen tot een Leeuwenbezoek en als kers op de taart: Shark-Cage-Diving!!

Maandag begon ik met frisse moed aan mijn week op een nieuwe afdeling. Ik liep het kantoor binnen en daar zaten vier medewerkers en een manager, ieder met hun eigen takenpakket. Ik mocht zelf links en rechts wat (makkelijke) taken overnemen en kon zo een eerste indruk krijgen van de bezigheden van de Reservations-afdeling. Die middag zat ik op een bankje in het zonnetje te genieten van m'n lunch, toen er een arme man naast me kwam zitten. Hij wilde geen geld, alleen eten. Ik had toevallig net die dag een chocoladereep gekocht (guilty-pleasure) dus ik heb hem een boterham gegeven. Hij bleef heel braaf aan de andere kant van het bankje en bij het afscheid zei hij dat ik een groot hart had, en hij had er vertrouwen in dat ik in de toekomst een manager in een groot hotel zou worden. Weer flink wat goede karma opgebouwd nu natuurlijk!

Dinsdag was een beetje hetzelfde als maandag. Ik mocht de makkelijke taken doen bij Reservations (ze waren wel al iets moeilijker dan maandag) en de dag ging vrij snel voorbij. 's Avonds was het weer feest, want we gingen weer pannenkoeken bakken!

Woensdag waren Jill en ik vrij, omdat het een Public Holiday was, en dan werkt de Reservations-afdeling niet (Jill werkte daar ook in haar hotel). Dit hebben we gevierd met een dagje winkelen in het V&A-Waterfront winkelcentrum. Was super groot en we hebben ons er de hele dag vermaakt (en allebei ook nog een kleinigheid gekocht).

Donderdag stond ik weer braaf om 8 uur op kantoor (is toch een stuk beter dan 7 uur). Deze dag had de ene helft van het team 's ochtends een training over het 'Marriot-computersysteem' en de andere helft 's middags. Dit betekende dat ik bijna de hele dag een computer tot mijn beschikking had! Dit was wel heel leuk, want daardoor kreeg ik veel te doen.

Vrijdag was alweer de laatste werkdag van de week. Wederom waren er trainingen, dus ook toen mocht ik de hele dag achter de computer werken. Ik krijg steeds meer nieuwe dingen uitgelegd, dus ik begrijp alle processen steeds een beetje beter en ik zie ook steeds meer de samenhang (maar dit is denk ik pas het tipje van de sluier).

Zaterdag hadden we besloten om naar een Lions-rescue Park te gaan. Daar heb ik eerst vriendjes gemaakt met een suuuuuuuuperlief baby geitje (zo eentje met zwarte vacht en witte sokjes, die ik heel graag met een rode strik cadeau zou krijgen). Hij was echt heel schattig en heel aanhankelijk. Toen daadwerkelijk het leeuwenpark binnen gegaan. Daar liep meteen in de eerste kooi een Lynx. Ook gaaf om te zien! Toen hebben we een stuk of 20 leeuwen gezien (de één wat dichterbij dan de ander en de één wat misvormder dan de ander). Die misvormingen komen door de mishandelingen die ze vroeger hebben meegemaakt. Dit park is ook niet toeristisch ingesteld. Het gaat ze puur en alleen om het welzijn van de leeuwen. Aan het eind van het park liepen nog vier zeldzame witte leeuwen en ze hadden ook nog twee Bengaalse tijgers! Die waren ook heel gaaf om te zien. Toen we terug richting de uitgang liepen wilde Lennart nog een foto nemen van Mufasa (ja, zo heette hij echt), maar die liep weg. Lennart ging daarom rennen en toen werd Mufasa toch wel een beetje boos. Heeeeeeel even dacht ik dat hij door de hekken heen zou vliegen (want die waren nou niet echt heel stevig vond ik). Gelukkig wisten we de uitgang in gezonde staat te vinden en konden Jill en ik die avond heeeeel vroeg in bed kruipen, om de volgende ochtend om 4 uur op te staan om naar Gansbaai te gaan.

Vanochtend om 4 uur was het eventjes zwaar. Na een reis van 2,5 uur waren we aangekomen in Gansbaai, bij de White Shark Diving Company. Hier kregen we eerst een lichte lunch en toen een briefing. In de briefing werd op alledaagse toon verteld op welke manieren je allemaal dood kon gaan tijdens de trip, maar dat de crew er alles aan zou doen om je zo snel mogelijk te redden.
Daarna was het echt tijd om te vertrekken. Na een korte vijftien minuten en een wilde boottocht waren we aangekomen op de plek van bestemming. Ik was verstandig genoeg om een reistabletje te nemen voor vertrek, maar helaas was niet iedereen zo slim, dus een aantal mensen hadden een mooi groen kleurtje gekregen.
Toen was het tijd om in het water te springen. Het water is hier echt heel koud (14 graden!) en mijn handjes hadden het er dan ook zwaar mee. Iedereen mocht twee keer in de kooi en de eerste keer dat Jill en ik in de kooi zaten zagen we een kleine haai (zo'n 2,5 meter) en de tweede keer dat Jill en ik in de kooi zaten zagen we een haai van 4 meter!! Die beesten worden gelokt met een leeg tonijnenhoofd aan een touwtje. Dit hangt dan vlak voor je kooi en dan kwamen de haaien zo dichtbij dat je ze kon aanraken (maar dit haalde je je natuurlijk niet in je hoofd en was ook verboden). Soms waren de haaien heel agressief aan die tonijnenkop aan het trekken en soms zwommen ze op het dooie gemakje langs je kooi. Ik kan niet in woorden beschrijven hoe gaaf dit was! Ik heb er een DVD van gekocht, dus mocht je geïnteresseerd zijn, ik laat graag zien hoe heldhaftig ik vandaag ben geweest! Haha! Is er weer eentje die ik weg kan strepen van mijn bucket-list (ook al heb ik er eigenlijk helemaal geen).

Nu zit ik dan uitgeteld op de bank. Morgen begint weer een nieuwe week en ik ga ongetwijfeld weer geniale momenten meemaken. Ik hoop jullie daar over een week weer blij mee te kunnen maken, maar voor nu zeg ik tot ziens!!

  • 30 September 2014 - 14:53

    Anjer:

    Hoi Aafke, de ervaringen worden rijker en rijker en het werk lijkt ook belangrijker en ''moeilijker'' te worden, gaat dus allemaal goed denken we dan maar! Heb zelf een beetje een raar gevoel bij een geitje in een leeuwenpark... denk echter wel dat het thuisfront een grote verrassing voor je heeft in februari. Zal iets met een rode strik zijn ofzo. Blijf lekker genieten en steek maar een boel op, kunnen wij weer wat van jou leren toch? Reactie van oma en oma komt er ook zo aan, ze zijn aan het broeden op een passende tekst, heb gezegd dat het niet langer mag zijn dan hetgeen jij nu geschreven hebt, wordt anders wel erg veel typewerk. Groet uit de Achterhoek, Anjer.

  • 02 Oktober 2014 - 09:52

    Oma En Opa:

    Hallo Aafke,

    Wij hebben van Erwin en Anja jouw eerste reisverslagen mogen lezen. We waren ook erg benieuwd naar de eerste ervaringen in het verre Afrika. Allereerst de lange reis daar naar toe. Het ging niet overal even gladjes, maar gelukkig ben je goed aangekomen. Eenmaal op de plaats van bestemming is het natuurlijk een kwestie van verkennen, huisvesting, regelen van financiën etc. Dat gaat jou allemaal goed af zo te zien. Goed nadenken en het kopje erbij houden, hartstikke goed.
    We lazen ook dat op het werk niet alles even vlot verloopt. Je moet maar afwachten wat jou wordt opgedragen, alles is ook nog nieuw. We hebben de indruk dat je echt helemaal onderaan de ladder moet beginnen, maar als je weet hoe het allemaal werkt, dan wordt dat wel anders. Gelukkig zijn er ook mooie momenten. Vooral de mogelijkheden die je hebt tijdens je vrije tijd, zoals leuke uitstapjes maken en bezichtigingen van het vele fraais dat Zuid Afrika te bieden heeft. Profiteer er maar goed van.
    Met enig genoegen hebben we het verslag gelezen van het bezoek aan de kerk. Ieder land heeft zijn eigen cultuur en gewoontes. In Afrika zullen zeker nog invloeden meespelen van de vroegere volksstammen uit de binnenlanden. Als we dit lezen, is het voor óns nog spannend! Wees maar blij dat alles goed afgelopen is.
    Aafke, we hopen en vertrouwen dat je er veel opsteekt hou je hoofd erbij. Deze ervaring pakken ze niet meer van je af! We zien je komend voorjaar graag weer gezond en wel terug in Nederland.

    Hartelijke groeten van oma en opa.

  • 02 Oktober 2014 - 12:34

    Papa:

    Hoi Aafke,
    Toch leuk zo'n uitdaging in de zee. Voor iemand die al bang is als er een klein visje, mogelijk, tegen je been kan komen een enorme stap lijkt me. Het lijkt me supergaaf om zulke grote vissen/haaien in het wild te zien. Ben dan ook erg benieuwd naar de DVD. Misschien ga je straks toch nog duiken in Nederland.

    Keep up the good work. Liefs papa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Aafke

Voor mijn stage vanuit de hotelschool in Maastricht doe ik een operationele stage bij het Victoria Junction Hotel in Kaapstad. In deze blog kun je mijn avonturen volgen.

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 13672

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2014 - 02 Februari 2015

Stage in Kaapstad

Landen bezocht: